*اسیب های اجتماعی
به قلم جلیل اقامحمدی (همدانی)
بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از حوزه هایی که در سال های اخیر مورد بی مهری قرار گرفته است ،حوزه اجتماعی است.
این حوزه با توجه به تمدن هر اجتماع ،اصول آن ترسیم می شود. لذا تمدن اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
قوانین ترسیم شده ی اسلام بعد از قران که کلام حق است سینه به سینه از طریق پیامبر رحمت (ص) و ائمه اطهار (ع)و اولیاء الهی در طول تاریخ چرخیده و به عنوان یک اصل اصیل نقطه اتکاء جوامع اسلامی شده است.
حال اگر این اصول مورد بی مهری یا تضعیف و یا در مواقعی تحریف شود به طور طبیعی جامعه را دچار تنش خواهد کرد.
یعنی می توان گفت قوانین اسلامی و اللهی می تواند کنترل بسیار قوی برای آسیب های اجتماعی باشد.
دور نگاه داشتن مردم از آموزه های اصیل اسلامی منجربه فقر شدید فرهنگی و به دنبال آن فقر شخصیتی و اجتماعی می شود.
باید اذعان داشت که ، برخی صاحبان قدرت و ثروت در راستای مشغول کردن افکار عمومی برای عدم اعتراض به انباشت سرمایه قدرت و نفوذ صاحبان سرمایه ، به انحاء مختلف در صدد تحمیق ملت ها هستند.
ترویج بی بندو باری یکی از راه های نفوذ به اراده و افکار مردم هر جامعه ای می تواند باشد . بی بند و باری را در زمینه های مختلف می توان تعریف کرد .
ترویج بدحجابی ، بداخلاقی و. عملا می تواند هر محیطی را آلوده و به نابودی بکشاند ، زیرا پایبندی اخلاقی را عملا دچار تنزل کرده و به دنبال آن تبعاتی چون خشونت ، را در پی خواهد داشت.
خشونت خطرناکترین بخش آسیب های اجتماعی بشمار می آید که باعث رفتارهای غیر متعارف ، از قبیل ،تنش های خانوادگی ، تنش های اجتماعی ، سرقت، اعتیاد ومی شود .
با توجه به این موارد نوجوانان و جوانان قربانیان اصلی بشمار می آیند. و به تبع آن دستگاه های حکومتی و اجرایی نیز ناخواسته درگیر این مسائل خواهند شد .
در چنین شرایطی مدعیانی نیز هستند که ادعا دارند، می توانند خانواده و فرزندان خود را از چنین محیط ملتهب و مسمومی به سلامت خارج کنند وبه همین دلیل به جای ارائه خدمات شایسته و انجام وظایف خود ،بنا به دلایلی کوتاهی یا سکوت کرده و جامعه را به حال خود رها می کنند .
اما غافل از اینکه هوای آلوده ی یک محیط هرچه هم تلاش و کوشش شود قطع به یقین تاثیرات مخربی بر افکار فرزندان ایشان می گذارد ، و زمانی هوشیار می شوند که چهره ظاهری، دست نخورده و حفظ میشود اما درونی تهی از باورها در آنها شکل گرفته است.
با توجه به مقدمه ای که عرض شد ، مایلم در این بحث به مواردی در حد وسع و توان اندکم اشاره نمایم.
صبر : یکی از آموزه های الهی و دینی صبر است که می تواند از بسیاری رخ دادهای تلخ جلوگیری نماید . چنانچه در دین اسلام به آن تاکید شده است.
صبر می تواند در برابر مشکلاتی چون اختلاف نظرهای خانوادگی از به بحران کشیده شدن محیط آرام خانواده جلوگیری نماید .
طبیعتا انسانها از نظر رفتار و نوع نگاه متفاوت هستند و برخی زمینه های قبلی در ایجاد تنش موثر است در این هنگام اگر طرف مقابل چه زوج و چه زوجه صبر پیشنه نکند نه تنها زندگی خود و اطرافیان ، بلکه جامعه پیرامون خود را نیز با مشکل مواجه می کند ، جبهه گیریهای خُرد به مرور به کلان تبدیل شده و در صدد انتقام از یکدیگر برمی آیند.
دیگر نه آینده فرزند و نه آرامش خانواده ها برایشان مهم است و فقط ، به دنبال شعله ور کردن آتش انتقام هستند.
از یک سو حکومت را با زحماتی مواجه می کنند که با مراجعه به قانون و در خواست حق و حقوق، هزینه سنگینی را به دوش بیت المال می گذارند و در سوی دیگر امید و آرزوی فرزندان را به چالش می کشند.
حال اگر فقط به فرمایش معصوم علیه السلام توجه شود؛ می فرماید : ن و مردان تند خویی و بداخلاقی همدیگر را برای رضای خدا تحمل کنند ، که خداوند پاداش عظیمی برای صابرین در نظر گرفته است.
در نتیجه صبردر بیشتر مواقع ٩٠ درصد مشکلات را مرتفع می کند.
بزه های اجتماعی: طبق آمار در ماه مبارک رمضان و محرم جرائم اجتماعی به طور قابل چشمگیری کاهش می یابد ، این نشان دهنده آن است که در قشر مختلف زمینه اعتقادی وجود دارد ولی متاسفانه از طرف اهل فن یک نوع اجحاف صورت گرفته است.
نگاه غلط ، غیر حرفه ای و یک طرفه برخی به این قشر که ؛پایبندی عمیقی ندارند و بایستی از صحنه حذف و کنار بروند ، به تشدید جدل ها و آسیب های اجتماعی کمک و منجر به حوادث ناگواری از جمله: سرقت ،اعتیاد ، و گاهی قتل نفس می شود.
با اینکه حکومت ها در این زمینه بسیار متضرر می شوند اما تلاش قابل قبولی برای اصلاح رفتاری در این موارد صورت نمی گیرد ،که افراد بعد از تنبیه قانونی ، الگوهای رفتاری مثبت برای خود انتخاب نمایند ، تا هم به آغوش جامعه بازگردند و هم نگاه اطرافیان در موردشان تغییر یابد.
اینکه کسی بعد از مجازات ،جایگاهی در اجتماع ندارد یکی از دلایل نبود یک مرکز قوی اصلاح رفتاری است که بتواند جامعه را قانع کند که فرد مجرم بعد از مجازات به طور قطعی اصلاح شده است.
رهاسازی این قشر که نوعاً تربیت هم میشوند تبعاتی به دنبال دارد و رویارویی با مشکلات متعدد و عدم حمایت اطرافیان، امکان بازگشت را برجسته می کند.
پس ،همسو با ابزارهای بازدارندگی قانونی و بلکه جهت پیشگیری، می توان از ظرفیت های موجود استفاده بهینه کرد تا سلامت اجتماعی را با اصول دینی ،اسلامی و انسانی واکسینه و تضمین کرد.
در نهایت قرب به خداوند سبحان جامعه ای در خور شان حکومت اسلامی تربیت می کند ، که می توان مدینه فاضله خطاب کرد.
این هم میسر نخواهد شد جز با تلاش و کوشش و نگاه مسئولانه نهادها و دستگاه های متولی در این حوزه .
پیروز و سربلند باشید.
✍جلیل اقامحمدی همدانی
درباره این سایت