بسم الله الرحمن الرحیم
سبک زندگی اسلامی . قسمت اول .
مردم حال حاضر با وجود امکانات رفاهی مدرن به نوعی خود را اسیر چنگال دشمنی پنهان می دادند .دشمنی که بیش از بسیاری بلا ها و بیماریها به جسم و روح اسیب می رساند .
این دشمن پنهان در قدم اول نیروی سلامتی را تهدید و زندگی را در کام مردم تلخ و همچنین عمر را کوتاه می کند .قاعدتا باید چنین دشمنی را بشناسیم و سپس راه های مقابله با ان را پیدا کنیم .امروز نگرانی و اضطراب همانند غولی ترسناک زندگی بخش اعظمی از جامعه را با چالش جدی مواجه کرده و به روح و روان ادمی چنگ می زند.
نگرانی های فکری غالبا با توهمات و خیالات بیجا ،زندگی را تاریک می کند و انسان را دچار شکنجه و عذاب جهنمی خود می سازد . چون خوره طبقات مختلف اجتماع و انسانها ی متمدن را می خورد .
این بیماری با همه زیانهایی طاقت فرسایی که دارد باز قابل معالجه و کنترل است . انسان می تواند افکار خویش را کنترل کند و نگرانی را از فکر خود دور سازد از غم و اندوه جانکاه برهد و شادمان و خاطر جمع زندگی کند .
اما این کار زمانی ممکن است که راه مهار کردن و مبارزه با نگرانی های فکری را بداند و بفهمد که باید چگونه به جنگ ان برود.و از همه مهمتر باید علل و عوامل ان را دریابد و بداند چه چیزی موجب نگرانی شده است .بنابر این وقتی که در بررسی های خویش موجبات انرا دریافت ،انگاه می تواند برای هریک از راه ویژه ی ان وارد مبارزه شود و ان را چاره جویی کند.
مثلا ناراحتی و نگرانی اگر در اثر امراض جسمی است باید پیش از انکه به مرحله غیر قابل علاج برسد به پزشک متخصص مراجعه کند تا با به کار بستن دستور ها و راهنمایی های او و استراحت بهبود یابد .
و این نکته نباید فراموش شود که تلقین در ایجاد یا شدت بیماری خیلی موثر است .ممکن است انسان سالمی با این تلقین که بیمار است دچار نگرانی شدید شود و همین تلقبن بیجا او را ناتوان سازد .یا برعکس با تلقین سلامتی می تواند تدریجا بهبود یابد . این شیوه در بسیاری از بیماریها به ویژه بیماریهای روان تنی خیلی موثر است .
همانگونه که اشاره شد اکثر نگرانی ها فکری است و همین نگرانی های فکری خود تولید انواع بیماری های روانی و جسمی می کند .و اما برای چاره جویی باید نکاتی را مد نظر قرار دهیم که اشاره می شود:
نکته اول :بازگو کردن عقده ها
روانشناسان معتقدند که اندوه و نگرانی اگر واپس زده شود موجب عقده حقارت شدید و خطرناک می گردد.
باید فکر و دل را از نگرانی ها خالی کرد و بهترین راه ان در میان گذاشتن عقده ها با دوستان و نزدیکان دلسوز است با شخصی که راه چاره را می شناسد و دلسوزانه راهنمایی می کند تا با این کار از انفجار درون جلوگیری شود و نیز چاره جویی به عمل اید.
بنابر این اگر مشکلی برایتان پیش امد و حادثه یا اشتباهی باعث نگرانی شما شد باید با پدر و مادر یا دوست دلسوز در میان بگذارید و و دل کنید و عقده را خالی و چاره جویی نمایید . در روزگار کنونی که فضای مجازی جزئی از زندگی انسان ها ،بخصوص نسل جوان و نوجوان شده توصیه اکید می شود از م و مساعدت در ابن فضا جدا بپرهیزید که ممکن است نه تنها مشکل شما حل نشود بلکه مشکلات دیگری نیز افزون گردد . پس بهترین راه م با والدین و دوستان دلسوز یا معلمان و مدیران مدزسه است.
اگر عامل نگرانی مصیبتی دلخراش یا حادثه ناگوار باشد گاهی اشک ریختن بسبار مفید است تا ناراحتی شدید را بر طرف سازد . بارها دیده یا شنیده شده است که افرادی از زن یا مرد ،پسر یا دختر می گویند چه راحت شدم اگر گریه نمی کردم دق می کروم . خوب شد چند قطره اشک ریختم .مسلما این خود موجب ارامش روحی و تسکین قلب می باشد . البته معنای گریه گله نیست تا با مقام صبر نسازد.
دوم :توبه و طلب آمرزش
اگر نگرانی شما در اثر معصیت و گناهی است که مرتکب شدید ،روح و فکر شما زیر تازیانیه وجدان دچار شکنجه و عذاب می شود برای رهابی و نجات به دامن توبه پناه ببرید و ار خداوند طلب امرزش کنید و بخواهید که دیگر پیرامون گناه نگردید تا آرامش روح را باز بابید.
اسلام بهترین راه را در این زمینه پیشنهاد کرده است اسلتم مانند برخی ادیان نمی گوید در فلان روز نزد فلان شخص ببایید و اعتراف کنید تا شما را ببخشد .
بلکه می گوید در هر لحظه ای و در هر مکانی با خدا راز و نیاز کنید و از او امرزش بخواهید . چه بسیار کسان که نمی توانند تمام عقده ها و اسرار ،عوامل نگرانی و گناهان را پیش هر کسی اظهار کنند با به هیچ وجه نمی خواهند کسی به اسرار درونشان پی ببرد نه دوست و نه پدر و مادر .
ایبن فطری اسلام تسهیلاتی قائل شده و می گوید :
هر وقت و در هر زمان حتی نیمه های شب در دل تاریکی ها و محیط خالی و خلوت با خدای خود درد دل کن و از خدای مهربان ، قادر و آمرزنده طلب امرزش نما و با او عهدی کن که دیگر به گناه الوده نشوی . انگاه خدا تورا مب امرزد هر چه هم گناه تو سنگین باشد و ارامش دل و شادی خاطر و تسکین قلب را بازخواهی یافت . بدونه انکه شخصیت خویش را نزد کسی خرد کنی و یا انسانی را از اعمال و اسرار نهان خویش باخبر سازی.
این بحث ادامه دارد
جلیل اقامحمدی همدانی
درباره این سایت